onsdag 5. juni 2013

Sverre prest

Det var en hverdag i april at jeg fikk et gjensyn med en person som gjorde inntrykk på meg for mange år siden. Vi skulle spise middag, tven duret i bakgrunnen og programmet som gikk var ”Klaus på kanten” på Tv2.  Programmet handlet om stedet Veggli, et sted hvor familien for ca. 20 år siden kjøpte tomt og bygget sin hyttedrøm. Her ble det feiret både jul, påske og andre feriedager. I Veggli ligger det en nydelig fjellkirke som vi besøkte på julaften og noen påskeaftener. Det som gjorde at vi ville tilbake var Sverre prest og stemningen han klarte å lage bare ved å være seg selv. En prest utenom det vanlige, en mann i lusekofte som stilte spørsmål til de gitte sannheter og som fikk meg til å undre.

I 2005 ble hytta på Veggli solgt og stedet ligger i hjertet som et godt minne. Da Emil og jeg tok valget om å gifte oss i kirken var vi opptatt av å finne en prest som kunne si noe godt til oss og skape en spesiell stemning.Tilfeldig eller ikke, uansett veldig beleilig dukket Sverre prest opp på skjermen og jeg ringte mamma: ”mamma, Sverre prest er på tven og det handler om Veggli, du må se det”. Noen tårer trillet og Emil og jeg så ferdig programmet. Mamma ringte tilbake og sa: ” jeg har skrevet et håndskrevet brev til Sverre hvor jeg spør om han vil vie dere, det er jo verdt et forsøk og uansett fortjener han å høre hvilket inntrykk han har gjort på oss”.
Brevet ble sendt og to dager senere fikk vi svar. Sverre prest takket så mye for invitasjonen og svarte gledelig ja. Så nå kommer Sverre prest til Vang kirke den 20. juli. Vi gleder oss.

Caroline

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar